.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بازارهاي محلي گيلان ، جاذبه هاي گردشگري

بازارهاي متنوع محلي استان گيلان ،يکي از جاذبه هاي گردشگري مهمي است که در ايام نوروز از مراکز پر رونق استان محسوب مي شوند.

گيلان ، استاني با محوريت کشاورزي و توليدات متنوع و منحصر کشاورزي است که در کنار آن استاني مطرح با جاذبه هاي گردشگري در بخش طبيعت گردي مي باشد که، بازاهاي محلي در آن جايگاه وي‍ژه اي دارند .

بازارهاي گيلان نمايشگاهي متنوع از توليدات بومي هستند که محلي براي داد وستاد و فروش محصولات زنان ومردان روستايي بشمار مي روند و در زماني که توليدات بومي که عمدتا محصولات کشاورزي را تشکيل مي دهند رونق داشته باشند به همان نسبت تنوع کالاهاي عرضه شده در اين بازارها بسيار است و بايد گفت که بازارهاي محلي و هفتگي در گيلان بدنبال گسترش شهرنشيني و افزايش جمعيت اهميت خاص پيدا کرده اند.

از اواخر اسفند و در تعطيلات نوروز جنب وجوش زيادي دراين بازارها مشاهده مي شود دراين مدت علاوه بر مردم بومي گردشگران زيادي از اين بازارها ديدن و زا آن خريد مي کنند.

بازارهاي گيلان بصورت دائمي، فصلي ،‌ هفتگي و زيارتي برگزارمي شود که هر کدام از اين بازارها آيين ها ، آداب و رسوم خاص خود را دارند که اين آداب و رسوم بر اساس باورهاي فرهنگي و مذهبي استوار شده است .

اين بازارها در روزهاي هفته از شنبه بازار تا جمعه بازار به تعداد شهرها و بخش ها و حتي دهستان ها و مناطق مختلف برگزار مي شود که در اين بازارها انواع محصولات توليد کنندگان بومي،عرضه مي شود که رونق اين توليدات برجاذبيت اين بازارها مي افزايد.

آنچه اين بازارها را ازبازارهاي استان هاي مرکزي ايران متمايز مي کند نوع کالاها و توليداتي است که توسط خود روستاييان توليد و با قيمت مناسب در معرض فروش گذاشته مي شوند.

در بازارهاي محلي گيلان انواع سبزيجات نظير سبزي هاي دست کاشت تا سبزي هاي خودرو ، مرکبات ، زيتون ، باقلاي محلي ، کدو ، ماهي ، برنج ،چادرشب ، جوراب پشمي ، ماست ، دوغ محلي ، انواع صنايع آهنگري محلي نظير داس،داره و بيل ديده مي شوند.

در گذشته نعل اسب و قاطر از جمله مواردي بودند که دراين بازارها فروخته مي شدند ولي امروز يا رونق ندارند و يا اثري از آنها در اين بازارها ديده نمي شود.

از بين اين بازارها بازار توليدات دستباف در ماسوله ، زيتون در رودبار، بازار ماهي فروشان انزلي و رشت از معروفيت ويژه اي برخوردارهستند و هر مسافر در سفر خود حتي يک بارهم شده براي خريد به اين بازارها سر مي زنيد.

بازارهاي زيارتي نظير بازار امام زاده آستارا ، بازار آستانه اشرفيه ،امام زاده ابراهيم ،امام زاده هاشم و شاه شهيدان از جمله بارارهاي زيارتي بشمار مي روند که در روزهاي خاصي از سال برگزار مي شوند و در اين روز رونق بسياري دارند.

افزايش نيازمندي ها همواره موجب رونق بازارهاي هفتگي مي شود و اجناسي که در بازارهاي هفتگي عرضه مي شود به نيازمندي هاي هر محدوده بستگي درد .

در املش روزهاي بازار را "گالش بازار" مي گويند اين بازار هرگز تعطيل بردارنيستند.

يکي از موارد مورد توجه بازارهاي هفتگي محلي در گيلان نقش زنان محلي است که نبايد از آن غافل شد ، زنان نيز علاوه بر مردان در کار فروشندگي دست دارند و کالاهايي نظير سبزي ها ،بافتني ها دستي ، محصولات دامي و غذايي مانند مرغ و تخم مرغ ، شير ، ماست و سبزي را دراين بازارهاي هفتگي به فروش مي گذارند.

گاهي در حاشيه اين بازارها حلقه اي از مارگيران ، معرکه گيران و تعزيه خوانان نيز ديده مي شود که به اجراي نقش مي پردازند.

يک بازاري در بازار معروف رشت گفت : بازار بزرگ رشت دائمي و هميشگي است و در تعطيلات نوروز مشتريان زيادي به اين بازار مراجعه مي کنند و اين بازارشايد از شلوغترين بازارهاي استان گيلان در ايام تعطيلات نوروزي بحساب مي آيد.

محمود باستاني افزود: در اين بازار از انواع کالاهاي خوراکي، پوشاک ،مواد غذايي ،حبوبات و ديگر موادي که توليدي روستاهاي گيلان هسند،ديده مي شود.

وي اظهارداشت: بيشتر مردم براي خريد ماهي بخصوص انواع ماهيان درياي خزرمانند سفيد وکولي و محصولاتي چون پاچه باقلا ، صنعت جارو ، زيرگمجي و زنبيل به اين بازار مي آيند.

به گفته وي وجود دستفروشان ماهي در بازار ماهي فروشان رشت يکي از جاذبه هاي اين بازار بشمار مي رود و براي کساني که از استان هاي ديگر به اين بازار مي آينده جالب است.

وي خاطرنشان کرد: مسافران و حتي گردشگران خارجي که به اين بازار مراجعه مي کنند اين ترکيب بازار براي آنها بسيار قابل توجه است.

در تعطيلات نوروزي بازارهاي دائمي و محلي گيلان از رونق بيشتري برخوردارهستند و توجه مسافران و گردشگران به اين بازارها بيش ديگر ايام است .

چوب زدن ماهي (حراج ماهي ) توسط ماهي فروشان و کالاهاي دست باف محلي ساعت ها گردشگران را دراين بازارها به دور خود جمع مي کند.

استان گيلان داراي 16شهرستان و 51شهر و بيش از دو هزار روستا است که جمعيتي بيش از دو ميليون و 500هزار نفر را در خود جاي داده است و در کنار طبيعت زيباي خود از جاذبه هاي فرهنگي ديگري نيز برخوردار است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

امیدی 17 فروردين 1389
اگر به نقش بازار در حوزه های تخصصی مثلا (توسعه ی شهر) توجه شود عالی ست

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.11 seconds.